Divendres, 7 octubre 2022

ARTS ESCÈNIQUES

David Selvas estrena un ‘Romeu i Julieta’ despullat de “l’estereotip romàntic” al Teatre Poliorama

Nil Cardoner i Emma Arquillué són els protagonistes del muntatge

|

David Selvas estrena el 15 de juny al Teatre Poliorama un ‘Romeu i Julieta’ que evita subratllar “l’estereotip romàntic” amb què s’identifica el clàssic de Shakespeare. Ben al contrari, l’adaptació -a partir d’una nova traducció de Yannick Garcia- posa l’accent en “l’absurditat de l’odi” que enfronta les famílies dels dos adolescents enamorats i en la seva consciència que ells poden ser actius d’un canvi de paradigma. Nil Cardoner i Emma Arquillué són els protagonistes del muntatge, molt “contemporani”, amb molt de ritme, música i vestuari actuals, una vegada més, amb l’ànim de la companyia d’apropar el públic jove al teatre i en particular als clàssics. Tanmateix, l’obra respecta el vers shakespearià, lleugerament actualitzat i escurçat.

La versió de David Selvas -colze amb colze amb el dramaturg de La Calòrica, Joan Yago- parteix d’una nova traducció de l’obra a càrrec de Yannic Garcia. En poques paraules, la seva adaptació és contemporània i poc romàntica. Els protagonistes de l’obra són dos joves que s’enamoren i posen les seves vides en perill, però perquè converteixen el seu amor en un crit desesperat que “deixa en evidència l’absurditat de l’odi que enfronta les seves famílies”.

Amor “amb càrrega per rebentar-ho tot”

“Ens costa molt llegir Romeu i Julieta sense pensar en l’estereotip romàntic. Jo sempre dic, i si els fills de Zelenski i Putin es coneguessin i s’enamoressin què seria més important, la seva història d’amor o el que podrien arreglar a través d’aquesta?”, planteja Selvas. I és que aquesta, diu, és evidentment una història d’amor però “que porta a la vegada una càrrega d’explosius importantíssima per rebentar-ho tot”.

En la seva habitual ambició de fer que el públic jove s’apropi –ara més que mai- a les sales, i “s’hi enganxin”, Selvas i La Brutal van escollir ‘Romeu i Julieta’. Essencialment, perquè és un text conegut i popular, protagonitzat per dos adolescents als qui els passen “coses d’adolescents” i que alhora parla i critica de la societat patriarcal (d’aleshores) i els motius dels odis i de les guerres”, dos temes de plena actualitat.

Com és també habitual en les propostes escèniques que ha aixecat el director, l’adaptació no passa per reescriure l’obra. Per començar, es manté l’escriptura en vers de Shakespeare. Selvas i Yago tan sols han fet servir la tisora per escurçar una mica la peça (d’una hora i 45 minuts) i s’han permès algunes “operacions dramatúrgiques” per “fer desaparèixer la part més cursi de Julieta”.

Dos adolescents d’avui

I és que si en una cosa s’han esforçat a la companyia és en presentar un Romeu i una Julieta molt del nostre temps, empoderats, hedonistes i alhora crítics amb les normes d’un temps que sembla que s’acaba. “Per fer-los reconeixibles avui, hem tret la part més virginal i cursi de Julieta: aquí és una tia que trepitja fort, que ha estat envoltada de cotofluixos però quan apareix la intenció de ser casada, li veu les orelles al llop, es posa les piles i tira endavant buscant-se la vida com una ‘Telma i Louise'”, sintetitza David Selvas.

Els dos intèrprets principals estan d’acord que aquesta versió “apropa molt” l’obra de Shakespeare al públic d’avui. Nil Cardoner detalla que s’ha jugat amb entrellaçar escenes, cosa que va molt bé per la “precipitació de l’obra” i per generar la sensació que la trama podria no acabar de la manera tràgica en què culmina i que “tot es podria solucionar”. “El conflicte amb la família ells ja no entenen d’on neix, no el viuen en present, no hi troben cap sentit a aquesta lluita i volen canviar l’ordre establert”, afegeix Emma Arquillué per rubricar on posa l’accent aquesta adaptació teatral.

Joan Yago defineix ‘Romeu i Julieta’ com una comèdia postadolescent i un cant a la nit en tota regla, i així és com han jugat l’obra. I insisteix en la idea de Selvas sobre la minimització de la història romàntica en detriment d’una visió més contemporània que es fixa en la “història de violència patriarcal” que conté l’afer amorós entre els dos adolescents de dues famílies enfrontades, i l’amenaça que suposa la seva relació.

La proposta estètica també està molt lligada amb l’edat dels personatges i dels espectadors als quals vol arribar el muntatge. Les referències visuals són sèries d’adolescents de plataformes de pagament, amb títols com “‘Euphoria’, ‘Sex Education’ o ‘Élite'”, concreta la companyia.

‘Romeu i Julieta’ s’estrenarà al Teatre Poliorama el proper 15 de juny i s’hi estarà fins a final de juliol. A l’octubre la peça reapareixerà al mateix teatre compartint cartell amb ‘El mètode Gronholm’, i amb una bateria de passis escolars (als quals Selvas dóna molta importància en el seu afany de crear nous públics). La previsió és que el muntatge surti de gira no abans de la tardor de l’any 2023, donat que en ser una producció ambiciosa (posar-la en marxa costa uns 10.000 euros), els exhibidors del territori no s’han “atrevit” de moment a programar-la. Selvas ha lamentat avui que no hi hagi més risc i “confiança” en l’èxit de produccions així.

Publicitat