El Bcn Film Fest celebrarà del 15 al 23 d’abril una cinquena edició únicament presencial als cinemes Verdi. Els organitzadors volen reivindicar així les sales i animar el retorn dels espectadors després d’un any extremadament complicat. Aquest dimarts s’ha anunciat una desena de títols internacionals a competició i els primers convidats, com el realitzador Nicolas Winding Refn (‘Drive’, ‘Only god forgives’), de qui es projectarà ‘Valhalla Rising’ (2009), inèdita a les sales de l’Estat. ‘Penguin Bloom’, de Glendyn Ivin i amb Naomi Watts o ‘Pequeño país’, d’Eric Barbier, són alguns dels títols destacats d’una edició que homenatja Charles Chaplin i el jurat de la qual presidirà Mario Gas.
BCN Film Fest, Festival Internacional de Barcelona Sant Jordi, està “decidit i disposat” a celebrar la seva cinquena edició de manera “100% presencial” entre el 15 i el 23 d’abril. El certamen retorna a les dates habituals després que l’any passat es va celebrar al juliol degut al confinament de la primavera, però no preveu cap finestra virtual, ni com a “pla B”. Per tant, si l’evolució de la pandèmia compliqués la celebració en aquestes dates, l’opció serà ajornar el festival però en cap cas fer-lo en streaming.
Així ho han explicat i defensat aquest dimarts la directora del certamen, Conxita Casanovas, i el seu coordinador, Àngel Romero. Entre altres raons, han argumentat que d’aquesta manera el festival pot ser “motor” de la reactivació de les sales de cinema, molt castigades per la pandèmia.
Amb aquesta premissa, el festival es va “perfilant a bon ritme” i avui ha fets públics els primers títols internacionals a competició, mentre es reserva els films estatals, i les cintes inaugural i de cloenda per a més endavant. També s’ha desvetllat el cartell de l’edició, un homenatge a Charles Chaplin i el centenari de ‘El Chico’, que anirà acompanyat de la projecció de 10 films i 4 curtmetratges de l’artista dins de la secció retrospectiva del festival.
Primers títols internacionals
Entre els títols a concurs avançats avui destaquen les estrenes a l’Estat de ‘Mammá Maria’, amb Isabel Hupert; ‘Penguin Bloom’, protagonitzada per Naomi Watts; ‘Pequeño país’, d’Eric Barbier –que visitarà en persona el festival-; ‘Sueños de una escritora en Nueva York’, de Philippe Falardeau i protagonitzada per Sigourney Weaver; ‘Sombra’, de Bruno Gascon, amb Ana Moreira encapçalant el repartiment; i la iraniana Yalda. La noche del perdón, de Massoud Bakhshi.
Fora de concurs es projectaran, entre altres, un documental sobre Paolo Conte i també la gran triomfadora de la Mostra de Venècia 2020, ‘La mujer del espía’, de Kyoshi Kurosawa. I de la secció ‘Comèdia amb Gràcia’ destaca la projecció de ‘Valhalla Rising’ (2009), que no s’ha vist mai a les sales espanyoles i que motivarà la visita del seu director, Nicolas Winding Refn, conegut per èxits de l’última dècada com ‘Drive’ o ‘Only god forgives’.
Conxita Casanova ha dit que malgrat les circumstàncies el festival “no renuncia a les presències tan internacionals com locals” a la seva catifa vermella. La directora també ha agraït el paper de les distribuïdores de cinema, que malgrat la situació “aposten pel festival” i els han proporcionat una sèrie de títols que fan pensar en una “molt bona programació, variada, atractiva i que aconseguirà arribar al públic”, ha augurat.
Mario Gas, president del jurat
D’altra banda, el BCN Film Fest tindrà enguany un jurat presidit per Mario Gas (també en formaran part l’actriu Laia Marull i el director Jaume Balagueró, entre altres), l’elecció del qual vol ser una mostra de l’interès del festival per la cultura en un sentit ampli, i el respecte pel teatre en particular. Així ho ha explicat Casanovas, abans de deixar en l’aire una novetat d’aquesta edició relacionada precisament amb el món teatral.
El festival manté la seva política de preus de les entrades pel públic general (a 2,90 euros el passi), perquè vol seguir sent assequible “per a totes les butxaques”. Amb aquest al·licient i confiant en la bona evolució de la pandèmia, els seus responsables aspiren a igualar els 10.000 espectadors que el van visitar l’any passat tot i el context de crisi sanitària. Pel que fa als comptes del certamen, es manté en un pressupost de 130.000 euros (i un 30% de subvenció pública), “molt ajustat” i “poquíssim” si es compara amb altres festivals, segons ha reconegut Casanovas.