Setmanari digital i cultural

Dissabte, 28 gener 2023

ARTS ESCÈNIQUES

El Teatre Romea estrena ‘Cigarreras’ un relat feminista sobre les treballadores del tabac gallegues

La producció es podrà veure des d’aquest dimarts fins el 6 de març

|

El Teatre Romea estrena aquest dimarts l’obra ‘Cigarreras’ dirigida per Cándido Pazó i basada en la tribuna de l’escriptora gallega Emilia Pardo Bazán. La producció arriba a Barcelona després d’haver-se estrenat a Galícia, s’ambienta en la fàbrica de tabacs de La Corunya, una de les primeres indústries que va contractar massivament mà d’obra femenina. El treball explora en una de les primeres vagues feministes de l’Estat i en qüestions com la memòria col·lectiva, la perspectiva de gènere o els models socials i polítics. ‘Cigarreras’ es planteja també com un testimoni de la crisi política sorgida del 1886 amb la caiguda de la dinastia borbònica i la proclamació de la Primera República Espanyola. L’obra estarà en cartell fins el 6 de març.

Entre el repartiment únicament femení de la companyia gallega destaquen Tamara Canosa, Susana Dans, Mercedes Castro, Isabel Naveira, Covadonga Berdiñas, Ana Santos i Ledicia Sola. Els personatges traslladen a l’espectador la rutina del dia a dia a la fàbrica, les seves frustracions i les il·lusions.

El director d’escena Cándido Pazó ha aplaudit que la producció pugui estar dues setmanes seguides a Barcelona i ha lamentat que a Galícia sigui complicat poder estar en cartell dies consecutius.

Pazó ha explicat que ha buscat oferir un espectacle que “respirés” i mostrés les diferents vessants dels personatges tal com feia l’autora del text. Això sí, ha deixat clar que l’obra teatral és la seva “visió” de la tribuna de Pardo.

L’obra se centra en el punt de vista de les treballadores del tabac “en un moment precís de la història”. A banda de fer una pinzellada pels esdeveniments històrics del moment, la vessant reivindicativa s’entrellaça amb una història romàntica.

Pazó ha reivindicat que l’obra tracti el feminisme perquè el teatre no pot ser “aliè” a una qüestió que interessa i preocupa a la societat. El director i responsable de la versió del text ha explicat que en tot moment s’hi pot veure una crítica honesta i, en algun moment, “desconcertada”. També hi ha espai per l’humor per fer el text més “entretingut”.

L’obra, que arriba a Barcelona en castellà, compta amb quatre temes que es canten en gallec. El director ha reivindicat la “normalitat” que hauria de ser que es poguessin sentir damunt l’escenari les llengües pròpies de l’Estat. Ha recordat que a finals dels 70 companyies teatrals catalanes actuaven en català a Galícia. “Les ganes d’entendre eren brutals. Ara, això s’ha anat perdent i hem de fer el possible per recuperar aquestes ganes”, ha apuntat.

Publicitat