La Masia d’en Cabanyes ha tornat a obrir portes aquest dijous i fins dissabte en el primer festival massiu des de l’inici de la pandèmia. Limitat des de l’origen en 10.000 persones diàries i amb els abonaments exhaurits, el Vida s’aventura aquest estiu a trencar el distanciament social que ha marcat la música en directe l’últim any a partir d’un cribratge d’antígens sense precedents a tots els assistents, que ha provocat cues en alguns moments per problemes amb la connexió. Les actuacions de Pol Batlle i Rita Payés, Renaldo&Clara i The New Raemon amb Paula Bonet han protagonitzat l’inici de la primera jornada, en una programació que aposta per artistes de proximitat. L’any passat el Vida va haver de cancel·lar-se per la crisi sanitària.
Els assistents i treballadors que s’espera que passin pel recinte vilanoví aquest dijous se sotmeten a un test d’antígens i, una vegada es confirmi que són negatius per covid, poden accedir a la Masia d’en Cabanyes. El procés del testatge és ràpid i no ha generat esperes, però el sistema per comunicar el resultat ha fallat en alguns moments i ha provocat cues a la zona d’incidències.
Un equip sanitari d’unes 150 persones pot fer uns 1.500 test cada hora i supervisa el procés en un espai d’uns 10.000 metres quadrats a costat del recinte. Cada test –que és gratuït, com la mascareta FFP2- va vinculat a una entrada i a un DNI i els assistents han hagut de demanar hora.
Com és habitual, l’espai disposarà de quatre escenaris, dos de principals, on tindran lloc les principals actuacions. A més, hi haurà dues zones de discjòqueis, per espaiar la gent. En el cartell destaquen noms com Vetusta Morla, Rigoberta Bandini, Hinds i Guille Milkyway per aquest dijous, als quals s’hi afegiran Maria Arnal i Marcel Bagés, Stay Homas, Nathy Peluso, Ferran Palau, Love of Lesbian, Clara Peya, El Petit de Cal Eril o Mujeres entre divendres i dissabte.
Un festival sorgit dels resultats del concert pilot
El certamen s’escuda en els bons resultats del concert pilot de Love of Lesbian que va coimpulsar amb el Canet Rock i el Cruïlla el març passat sota el paraigües de Festivals x la Cultura Segura. Els resultats de l’estudi observacional al Palau Sant Jordi van descartar la transmissió de covid-19 entre els assistents. Només es van detectar sis casos de persones que hi van assistir i que en els 14 dies posteriors al concert van resultar positives per covid, de manera asimptomàtica o amb afectació lleu. D’aquests sis, però, en quatre casos es té constància que la transmissió va ser fora del concert. Dels altres dos casos, se’n desconeix l’origen.
L’estudi va permetre descartar que l’actuació s’hagués convertit en un esdeveniment de súpertransmissió, tal com fins aquell dia s’havien catalogat aquests tipus d’esdeveniments en recintes interiors i assistència massiva de públic.
L’experiència pilot va convertir-se en un esdeveniment sense precedents amb 5.000 persones dretes, sense distància de seguretat, però amb testos d’antígens previ, amb mascareta ffp2 i tres espais sectoritzats. Per als responsables dels festivals musicals que ho van organitzar, l’experiència els va permetre albirar “llum al final del túnel” i tirar endavant les edicions d’aquest estiu.