Setmanari digital i cultural

Diumenge, 4 desembre 2022

ARTS ESCÈNIQUES

Lluís Soler interpreta Mark Rothko en una obra que reflexiona sobre la pintura i la creativitat

'Red', escrita per John Logan, es podrà veure des d'aquest dimecres fins al 16 de gener al Teatre Akadèmia

|

L’actor Lluís Soler es posa en la pell del pintor Mark Rothko a l’espectacle ‘Red’, escrit per John Logan i dirigit per Guido Torlonia. L’acompanya a l’escenari del Teatre Akadèmia Ferran Vilajosana, que interpreta el jove ajudant del pintor, Ken. “És molt difícil mirar un pintor quan crea les seves obres i en aquest espectacle es veuen aquests moments, es viu en directe el moment de la creativitat”, ha recalcat Torlonia. El director del muntatge ha manifestat que l’espectacle reflexiona sobre la pintura i la creativitat. L’obra es podrà veure des d’aquest dimecres fins al 16 de gener al Teatre Akadèmia.
Guido Torlonia dirigeix la proposta, que també compta amb traducció del poeta i baixista Jaume Coll Mariné, membre del grup Obeses. Torlonia ha destacat que ‘Red’ és una obra “fantàstica” que mostra Rothko al seu estudi i “el moment creatiu d’un artista”. “És molt difícil mirar un pintor quan crea les seves obres i en aquest espectacle es veuen aquests moments, es viu en directe el moment de la creativitat”, ha recalcat Torlonia.

L’obra situa l’artista Mark Rothko al cim de la seva carrera i el dibuixa a partir del punt vista de Ken. La peça es desenvolupa entre 1958 i 1959, quan el reconegut arquitecte Philip Johnson encarrega al talentós pintor uns murals pel restaurant Four Seasons de l’icònic Seagram Building de Nova York. “Els dos treballen en directe i el públic podrà veure com es construeixen els quadres i com treballa un pintor”, ha apuntat Torlonia, qui ha dit que ‘Red’ reflexiona sobre la pintura i la creativitat.

Soler ha assenyalat que hi ha molta documentació sobre Rothko al ser un personatge contemporani i ha admès que l’ha ajudat trobar tanta informació directe, a través de les cartes que el pintor va escriure, i indirecte, amb textos escrits sobre ell. L’actor ha remarcat que el pintor era un personatge complex, que “entenia la pintura com una cosa que et parlava”.

“El més terrible de l’obra és la relació humana entre els dos personatges: un jove que vol ser pintor i un que ja ha arribat molt amunt i té una manera molt especial de concebre el món de la pintura”, ha afegit Soler.

Per la seva part, l’actor Ferran Vilajosana ha explicat que el seu personatge “resumeix tots els ajudants” que Rothko va tenir al llarg de la seva vida i estan documentats. L’ajudant, ha explicat, es va trobar Rothko, mort, després que se suïcidés a l’estudi.

El Teatre Akadèmia es transforma en l’estudi de Rothko i permet contemplar el seu imaginari i la seva obra en forma de grans pantalles, que són també grans llenços per pintar. La proposta inclou una aproximació multimèdia com a part integral de la posada en escena. Joan Rodón, amb Martín Elena, ha ideat un sofisticat disseny de vídeomapping .

John Logan, dramaturg i guionista de pel·lícules com ‘Gladiator’, ‘Spectre’ o ‘La invenció d’Hugo’, va aconseguir un premi Tony i un Drama Desk Award, entre altres guardons, pel text ‘Red’.

El muntatge és també un homenatge a la mecenes Elsa Peretti, que, després de veure l’obra al John Golden Theatre de Nova York el maig de 2010, desitjava veure-la representada al seu teatre.

Publicitat