Dimarts, 11 agost 2020

Marc Rosich i Clara Peya converteixen ‘La Infanticida’ de Víctor Català en una òpera electrònica

La Sala Atrium estrena l'adaptació del text de Caterina Albert com a monòleg musical, interpretat per Neus Pàmies i Gerard Marsal

|

+Notícies

La Festa Major de Gràcia se celebrarà en format virtual amb guarnits simbòlics als carrers per on passejar amb una app

El pregó online serà un homenatge als professionals sanitaris i anirà a càrrec d'una metgessa i dues infermeres

La 8a edició del Danseu Festival se celebrarà del 4 al 6 de setembre a Les Piles de Gaià

La cita es concentra en format de carrer però tindrà accions paral·leles entre aquest any i el 2021

Alcover suspèn la Fira de Bandolers 2020 prevista a l’octubre

El consistori preveu una festa major en format reduït i sense actes multitudinaris

El Festivitas Bestiarum se celebrarà l’últim cap de setmana de novembre adaptat al context de la Covid-19

La gran festa de la imatgeria festiva premiarà les millors iniciatives impulsades durant el confinament

Neix al Konvent de Cal Rosal un nou festival de fotoperiodisme amb exposicions, taules rodones i debats

El certamen 'Necessari' tindrà lloc els mesos d'agost i setembre i està impulsat per la revista 5W

+Llegits

El sostre de vidre a la cultura: només un terç dels grans equipaments catalans estan liderats per dones

Carme Portaceli critica que el seu nomenament fos notícia pel fet de ser dona: "El meu currículum no ha comptat mai"

El Festivitas Bestiarum se celebrarà l’últim cap de setmana de novembre adaptat al context de la Covid-19

La gran festa de la imatgeria festiva premiarà les millors iniciatives impulsades durant el confinament

Neix una nova proposta cultural que combina gastronomia, música i natura a les comarques d’Osona i el Berguedà

'Albades i vesprades cantades' vol recuperar tradicions mentre surt o es pont el sol

Alcover suspèn la Fira de Bandolers 2020 prevista a l’octubre

El consistori preveu una festa major en format reduït i sense actes multitudinaris

La Festa Major de Gràcia se celebrarà en format virtual amb guarnits simbòlics als carrers per on passejar amb una app

El pregó online serà un homenatge als professionals sanitaris i anirà a càrrec d'una metgessa i dues infermeres

A ‘La Infanticida’, Víctor Català donava veu a Nela, una dona enviada a un psiquiàtric després de matar el seu fill. Un text avançat a la seva època contra els dogmes sobre la funció de la dona que Marc Rosich i Clara Peya han adapta i musicat, respectivament, com un monòleg operístic amb música electrònica i que s’estrena aquest dimecres a la Sala Atrium de Barcelona. ‘INFANTICIDA’ té un contingut rítmic i musical propi, donat per l’escriptura en vers blanc (decasíl·labs) i això ho ha aprofitat la companyia per musicar-lo i convertir-lo en una estructura d’una “òpera clàssica”, on jugar amb l’alternança de parts melòdiques amb fragments de recitatiu o prosa musicada. A escena, Neus Pàmies –l’ànima del projecte- interpreta Nela mentre Gerard Marsala hi posa la música, dirigits per Marc Angelet.
La posada en escena de l’espectacle converteix Sala Atrium en una sala d’interrogatoris i els espectadors en espies que, a través del vidre opac, assisteixen al relat de la protagonista que explica tot el que ha succeït amb l’ajuda de flashbacks i salts temporals. Es tracta, doncs, d’un monòleg interior en vers que té com a protagonista i com a únic personatge la Nela, una dona que ha estat enviada a un psiquiàtric després de matar el seu fil.

Per la companyia l’elecció del títol va ser fàcil. “Alçar la veu de Caterina Albert avui ens sembla més necessari que mai. Avui que ens adonem que els clixés femenins i de feminitat segueixen sent vigents i que la condició femenina comporta encara moltes limitacions. Avui que seguim vivint en una societat repressora i castradora de les llibertats més bàsiques. Alçar la seva veu avui, ens sembla un deure”, comenta Neus Pàmies, l’actriu impulsora d’aquesta adaptació.

Pàmies volia crear un muntatge de text i música (les seves dues especialitats) i es va aliar amb Marc Chornet i Clara Peya per aixecar-lo. El text ho permetia per la seva estructura decasíl·laba, per bé que Chornet el va “amassar” per poder reescriure l’obra en forma de cançons i mantenint elements narratius.

Publicitat

Sempre respectant el llenguatge “rústec” propi de Caterina Albert i la seva època, però amb la música electrònica aportada per Peya, l’espectacle creix i adquireix un “estrany poder”, comenta Chornet.

A ‘La infanticida’ Caterina Albert mostrava la Nela com una dona valenta i apassionada, una dona que s’enfronta a tot allò que l’envolta per l’anhel de llibertat, pel desig de trobar una manera pròpia de ser, per la necessitat d’enamorar-se i alienar-se de la seva pròpia realitat.

Caterina Albert va trencar amb un mite irreductible fins al moment: l’instint maternal. Albert qüestionava així dogmes preestablerts sobre la funció de la dona en la societat presentant-la com un ser salvatge i apassionat en oposició a l’ésser feble i tendre “per naturalesa” que havia jugat fins ara el rol femení.

A més, subratlla Neus Pàmies, aquell va ser el text amb què l’autora va estrenar el pseudònim Víctor Català, i que ja no abandonaria mai més. Caterina Albert va presentar l’obra als Jocs Florals d’Olot el 1898 amb el fals nom (com en qualsevol altre concurs). En saber que un text que “defensava” l’assassinat d’una filla per part de la seva mare havia estat escrit per una dona, el jurat va demanar a l’autora que el rebaixés. Però ella s’hi va negar i va ser aleshores que va decidir no tornar a signar mai més amb el seu nom, per poder escriure allò que volgués sense censures.

Es tracta, doncs, d’un monòleg interior en vers que té com a protagonista i com a únic personatge la Nela, una dona que ha estat enviada a un psiquiàtric després de matar el seu fil. En la versió actual, però, Nela apareix en una sala d’interrogatoris.