Un total de 114 artistes principalment catalans però també internacionals ompliran els espais del BAM, l’Acció Cultura Viva i el Música Mercè. En una edició encara marcada per la pandèmia, l’Ajuntament de Barcelona oferirà un aforament total de 50.000 persones amb l’Habana com a ciutat convidada. La música prendrà 12 espais de la ciutat, alguns que repeteixen -el Grec, els Jardins del Doctor Pla i Armengol o l’Estadi Olímpic- i d’altres que s’estrenen, com el Camp de la Vall d’Hebron o la Plataforma Marina del Fòrum. Es podran reservar un màxim de dues localitats per trams horaris i espais, no per actuacions. El consistori apel·la a la “responsabilitat” en l’ús de les entrades i demana anul·lar-les si no s’hi pot assistir.
Segons el delegat de Drets Culturals de l’Ajuntament de Barcelona, Daniel Granados, la programació musical de la Mercè serà “feminista, paritària i intercultural” i l’ha definida com a “mestissa des del local i cosmopolita des del global, que busca projectar Barcelona al món”. El comissari de Música Mercè, Jordi Turtós, que s’acomiada al capdavant del càrrec, ha celebrat el retrobament amb la música a Barcelona.
Concretament, la Música Mercè acollirà una seixantena de concerts de proximitat en set espais, entre els que destaca la programació al Teatre Grec, que serà un balcó obert al Mediterrani. Des de la música del sud d’Itàlia fins a la fusió balcànica i fins i tot grans noms com Toti Soler o Carmen Linares. També destaca la programació als Jardins del Doctor Pla i Armengol, un club a l’aire lliure per a descobrir la nova cançó del segle XXI; o la Nit Africana amb les destacades Les Amazones d’Afrique a l’escenari Mediterràniament de la Plataforma Marina del Fòrum. Les propostes cubanes tindran lloc dissabte amb el pianista Roberto Fonseca, el grup Interactivo i la banda barcelonina d’origen cubà Caramba.
El BAM: “deu històries” que transcendeixen estils musicals
De la seva banda, la nova direcció artística del BAM ha preparat una edició amb una trentena d’artistes clau desplegats per quatre escenaris – Plaça Joan Coromines, Antiga Fàbrica Estrella Damm, Moll de la Fusta Besòs i Moll de la Fusta Llobregat- per englobar l’escena musical actual menys convencional. Les propostes seran sobretot de proximitat, però també de països veïns que mostren les alternativitats de la música actual. Concretament, oferiran itineraris “estàtics” per explicar “deu històries” per tenir actualitzat el “mapa dels moviments de la ciutat”, segons ha relatat Sergi Egea, del col·lectiu l’Afluent, transcendint estils musicals, posades en escena i discursos preestablerts.
El festival estén la mirada cap a França, Portugal o Marroc, i països lingüísticament propers com els Centreamericans. Entre els grans noms, destaquen Hidrogenesse -que s’estrenaran al BAM-, i la nit de dissabte al Moll de la Fusta Besòs que convidarà a veïns i veïnes diversos a gaudir propostes musicals com La Húngara, Bea Pelea i Samantha Hudson.
L’Acció Cultura Viva fruit d’un procés participatiu
Finalment, el festival Acció Cultura Viva –l’antic BAM Cultura Viva-, ha creat el seu cartell mitjançant un procés participatiu a partir de l’escolta de més de 1.000 propostes. La programació 2021 va un pas més enllà de la paritat sobre els escenaris i compta amb el protagonisme d’artistes amb expressions de gènere queers, no binàries i dissidents. L’edició inclourà bandes que exploren gèneres musicals poc representats a l’escena musical que mesclen el flamenc, la fusió, l’electrònica, el rap, la música urban, el dancehall, els sons africans i el jazz, entre d’altres.
Crida a la “responsabilitat” amb les entrades
La reserva d’entrades es farà a través del web de La Mercè. El 14 de setembre es podran escollir localitats per als festivals BAM i Acció Cultura Viva i l’endemà, dia 15, serà el torn de la Música Mercè. El públic podrà escollir un màxim de dues entrades i la reserva es farà per trams horaris i espais i no per actuacions.
Des de l’Ajuntament de Barcelona, es fa una crida a la “responsabilitat” per evitar repetir la situació de l’any passat, en què entre un 20% i un 30% de les entrades no es van utilitzar. Per això, demanen anul·lar les localitats reservades a través d’una aplicació si finalment no s’hi pot assistir. “Hem d’aconseguir que els concerts estiguin plens. Si tu no hi vas i no anul·les, estàs impedint que algú altre tampoc hi pugui anar”, ha asseverat Granados.