Setmanari digital i cultural

Dimecres, 8 octubre 2025

Publireportatge

“Negatius”, de Sílvia Navarro, guanya el Premi Frederic Roda de Teatre 2020

El segon premi extraordinari, concedit per una proposta escènica adaptada al nou context sanitari, ha estat per a “Quan els llops udolen”, de José Ignacio Garzón

|

La Diputació de Barcelona va donar a conèixer ahir dijous, durant el decurs d’una gala telemàtica, la guanyadora de l’edició del Premi Frederic Roda de Teatre 2020, organitzat juntament amb l’Agrupació Dramàtica de Barcelona (ADB), dotat amb 8.000 euros i l’edició del text. Enguany la guanyadora ha estat Sílvia Navarro amb l’obra “Negatius”.

Excepcionalment i amb la finalitat de donar suport al sector cultural que aquest any s’ha vist molt afectat pel context generat per la COVID-19 i per les mesures preses per combatre-la, la Diputació de Barcelona i l’ADB, en la present l’edició de l’any 2020, van considerar oportú atorgar un segon premi extraordinari al millor text que contemplés una proposta escènica ajustada a les mesures sanitàries i de protecció generades per la crisi sanitària, mesures que fins i tot obliguen a un distanciament físic entre els actors. Aquest segon premi extraordinari, dotat amb 4.000 euros, ha recaigut en José Ignacio Garzón per la seva obra “Quan els llops udolen”.

El diputat de Cultura de la Diputació de Barcelona, Joan Carles Garcia Cañizares, que va encapçalar l’acte, va destacar durant la seva intervenció la importància del Premi Frederic Roda de Teatre per al foment de la cultura teatral i va subratllar la idea de la cultura com a bé essencial especialment ara: «Un bé que durant el confinament ens va aportar, dins de la greu situació que vam viure i que estem vivint, vida per seguir endavant, ja que sense cultura no es pot sobreviure».

Cañizares va destacar també el suport que des de la Diputació de Barcelona es dona sempre a la cultura, i com els pressupostos de la corporació cada any inverteixen més en aquest àmbit. Els destinats al proper any representen una inversió en cultura del 12% del pressupost total. «El que pertoca ara a totes les administracions, i es té molt clar, és la necessitat de donar suport a tot el sector cultural que ho està passant malament, i sobretot a aquella cultura de proximitat adreçada als municipis més petits», va afirmar.

Joan Carles Garcia Cañizares i Ignasi Roda entreguen el segon premi extraordinari Frederic Roda 2020 a José Ignacio Garzón. Foto: Xavier Subies / Diputació de Barcelona.

Cañizares va recordar que a l’estiu es va fer una campanya de “Cultura al carrer” i que ara s’inicia una de nova amb la temàtica “Regala’t cultura” per ajudar a tot el sector «comprant entrades de teatre, de cinema, regalant llibres… Això sí, sempre seguint totes les mesures i indicacions de les autoritats, perquè aquesta pandèmia passarà. El futur ha de ser brillant i ho superarem amb bona nota», va dir.

Ignasi Roda, en representació de l’ADB, va destacar «el suport que s’ha de donar a qualsevol iniciativa cultural relacionada amb el teatre, ja que és el reflex de la societat i, tot i les dificultats que pateix, sempre sobreviu».

Roda va voler tenir també un record emotiu per a l’actriu Montserrat Carulla, recentment desapareguda, i va posar en valor els 45 textos originals que han participat al concurs: «Textos que, paradoxalment, el confinament ha ajudat a crear».

Els guanyadors van coincidir en el seu agraïment pel premi rebut i en el fet que per a ells suposa, no només «l’aportació econòmica, que els ajudarà en aquests temps de pandèmia, sinó la projecció i el reconeixement professional que implica aquest guardó».

Enguany el jurat del premi ha estat integrat, entre d’altres, per representants de diferents teatres de la província de Barcelona i per membres de l’ADB, que han escollit l’obra guanyadora d’entre 6 finalistes.

El Premi Frederic Roda de Teatre

Creat l’any 2014 per l’ADB i l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona amb el suport d’Òmnium Cultural, el Premi Frederic Roda de Teatre va néixer el 2014 per reconèixer textos dramàtics inèdits escrits en català en el marc de la “Nit de Santa Llúcia”. Des de l’any 2018 el premi ha rebut un nou impuls a través de la Diputació i amb la implicació dels teatres municipals de la província de Barcelona.

La guanyadora de l’edició del 2019 va ser Marta Buchaca amb l’obra “Rita”. La peça es va estrenar a la Sala Beckett de Barcelona l’octubre de 2019, dirigida per la seva autora i interpretada per David Bagés i Anna Moliner.

El premi de l’edició 2018 va ser per “Lamarr: natura morta”, de Carles Batlle, que actualment s’està representant al TNC com a “Monroe-Lamarr”, dirigida per Sergi Belbel i protagonitzada per Elisabet Casanovas i Laura Conejero.

Anteriorment, els guardonats havien estat Lluïsa Cunillé per “Boira”, l’any 2014, i David Plana per “Els encantats” i Josep Maria Miró per “La travessia”, l’any 2015.

El nom del guardó ret homenatge a l’actor, director, pedagog, dinamitzador cultural i crític teatral Frederic Roda i Pérez (Barcelona, 1924 – 2006), que va ser fundador de l’Agrupació Dramàtica de Barcelona i sotsdirector de l’Institut del Teatre.

Sílvia Navarro i “Negatius”

“Negatius” és la història d’un fotògraf de ficció ambientada al París dels anys 30. El jurat ha destacat la qualitat narrativa de l’obra, capaç de generar un gran interès en el lector/espectador. L’obra planteja una temàtica actual amb un argument que denuncia el silenci sobre les dones.

Sílvia Navarro és llicenciada en Sociologia per la Universitat de Barcelona i en Direcció i Dramatúrgia per l’Institut del Teatre. Amb la seva companyia, La Canina, ha estrenat diverses obres: “Alguien que apague la luz” (2014), “94 minuts” (Tantarantana, 2017), “La inversemblant peripècia d’en James Richards” (2018) i “Ifigènia en taxi” (Tantarantana, 2019). Com a ajudant de direcció ha treballat amb Cristina Clemente a “El test”, de Jordi Vallejo (2016). L’any 2018 va guanyar el Premi Ciutat d’Alcoi amb “Un turista se suïcida”. El 2020 va ser seleccionada per formar part del VIII Laboratorio de Escritura Teatral Fundación SGAE amb “El último Soviético”.

 José Ignacio Garzón i “Quan els llops udolen”
“Quan els llops udolen” presenta la trobada entre una jove directora de teatre i una actriu retirada del Teatre d’Art de Moscou, a qui demana que torni als escenaris. El jurat ha destacat l’enginy i la diversió d’aquesta obra, molt ben ambientada, i que en tot moment planteja intriga i una certa angoixa que atrapa l’espectador.

José Ignacio Garzón és llicenciat en Art Dramàtic a l’Institut de Teatre de Bilbao (BAI) i ha realitzat cursos d’escriptura i dramatúrgia a la Sala Beckett. És director i dramaturg, cofundador de la companyia lcaroteatre de Barcelona l’any 2001. Ja fa uns quants anys que estrena obres teatrals d’autoria pròpia, com ara “La marquesa ha sortit a les cinc” (2018), “Si planeges venjar-te, cava dues tombes” (Sala Badabadoc, 2017), “La senyora Oliver” (Teatre Tantarantana, 2016) o “Les dominiques” (La Seca, 2015), entre moltes altres.