Setmanari digital i cultural

Dissabte, 3 maig 2025

Berga defensa que el pla de seguretat de la Patum “funciona bé”, malgrat la massificació de la plaça

|

Les mesures imposades per corregir la despesa total de la festa han comportat un estalvi de 107.000 euros respecte l’edició anterior

El gerent del Patronat Municipal de la Patum, Albert Rumbo, ha defensat el pla de seguretat que regula la festa a la capital berguedana. “El pla funciona i funciona bé”, ha subratllat. Tot i la massificació que es va viure a la plaça Sant Pere durant el primer salt de Patum de diumenge a la nit, el fet que es decretés restringir els accessos, “va evitar que passessin coses”. Rumbo ha explicat que l’objectiu no és canviar el pla, sinó afegir canvis per minimitzar els riscos. En aquest sentit, la regidora de Patum, Mònica Garcia, ha avançat que es crearà un ‘comitè de patumaires’ on hi haurà també els caps de cada colla, “que són els que coneixen bé la festa”, per poder gestionar millor les possibles situacions de risc imminent que es puguin donar a la plaça. Aquest comitè podria ser operatiu de cara a la Patum extraordinària del mes de setembre. D’altra banda, les mesures per corregir la despesa total de la festa han comportat un estalvi de 107.000 euros respecte l’edició anterior.
El gerent del Patronat Municipal de la Patum, Albert Rumbo, ha defensat el funcionament del pla de seguretat sobretot en la situació viscuda durant el primer salt de Patum del diumenge al vespre quan, com a conseqüència de l’excés d’aforament, es van tancar els accessos a la plaça. Rumbo ha dit que precisament la correcta aplicació del pla va evitar que l’excés d’aforament “derivés en problemes més greus”. De fet, segons el gerent, “que el pla funciona és innegable, i ho diuen els tècnics”. Rumbo ha destacat com a element molt positiu la “flexibilitat” del pla i la capacitat de reacció dels organitzadors que vist el que havia passat al primer salt de diumenge ja van aplicar les mesures correctores pel segon.

La regidora de Patum, Mònica Garcia, ha afegit que de cara a la propera Patum s’ha acordat reforçar els accessos a la plaça i controlar sobretot les ampolles amb tap que puguin entrar els assistents a la festa. També es revisarà amb especial interès que no entri gent amb xancletes, samarretes amb tirants o gossos. En definitiva, els assistents hauran d’anar degudament vestits. Segons Garcia, “potser no són els factors que comporten més risc dins la plaça, però n’hi afegeixen”. D’altra banda, s’està estudiant poder oferir a les persones que volen accedir a la plaça amb motxilla que puguin guardar-la en algun lloc a mode de consigna.

Les modificacions horàries durant el dia de l’Hospital de Campanya també han estat ben valorades, així com el fet que a partir d’enguany la Patum hagi esdevingut una festa cardioprotegida amb la formació bàsica que van fer 54 membres de la comparseria patumaire per tal de poder atendre situacions de perill i detectar possibles casos de problemàtiques coronàries.

Publicitat

Una festa menys costosa

La regidora de Patum, Mònica Garcia, ha explicat que pel que fa als programes i cartells, un dels canvis d’enguany ha estat l’edició de dos programes diferents: un de pagament i un altre de gratuït. Així, per primera vegada, el llibret que es repartia de manera gratuïta als diferents domicilis aquest any s’ha venut al preu de tres euros i se n’ha reduït la tirada, passant dels 10.870 que es feien a 3.000 exemplars. Aquest llibret també s’ha penjat en versió digital a les webs del Patronat Municipal de La Patum i de l’Ajuntament de Berga, des d’on s’ha pogut descarregar gratuïtament. Del tríptic se n’han fet 11.000 exemplars i és el que s’ha distribuït per tots els habitatges de la ciutat de forma gratuïta, en substitució del llibret.

Aquestes modificacions han permès un estalvi econòmic de més de 10.000 euros en relació al 2015, als quals cal afegir 2.550 euros provinents de la venda dels 850 programes. L’altre gran estalvi també ha vingut donat per l’eliminació de les hores extra del personal de l’ajuntament, a l’entorn d’uns 30.000 euros, que es compensaran al llarg de l’any. Aquests ajustos sumats a moltes altres petites reduccions en diferents partides del pressupost de la festa han permès un estalvi total de 107.000 euros. El 2015 la despesa general de la Patum va ser de 399.000 euros, mentre que enguany, i a falta del tancament de l’exercici, ha estat de 292.000 euros.

En relació al balcó de l’Ajuntament, i amb la voluntat de fer que la participació a la Patum sigui el més equitativa possible, enguany s’ha mirat d’acotar el nombre de convidats, establint un criteri objectiu consensuat amb la resta de grups de l’oposició. Així, aquest 2016 al balcó només hi han assistit representants polítics. Garcia ha explicat que un dels elements que no ha funcionat ha estat el fet de preveure que es reservaven més places de les necessàries, la qual cosa ha comportat que en determinats moments el balcó es veiés buit. De cara a La Patum 2017, un dels objectius serà obrir al màxim el balcó a la ciutadania, la qual cosa requerirà elaborar un reglament que permeti treure a sorteig l’accés a les places del balcó.

Publicitat