Dilluns, 21 setembre 2020

Publireportatge

«L’home nu», la nova exposició de la Diputació de Barcelona que despulla els arquetips de la masculinitat en l’art

Històricament, la representació del nu en l’art ha reflectit els tòpics i els estereotips de gènere que la societat vinculava als sexes biològics d’home i dona: mentre que la dona és l’objecte de desig passiu —lligada també al concepte de temptació sexual—, l’home està gairebé sempre vinculat a l’expressió de la força i del poder. La nova exposició itinerant L’home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat, organitzada per l’Oficina de Patrimoni Cultural de l’Àrea de Cultura de la Diputació de Barcelona, el Museu d’Art de Cerdanyola i el Museu Abelló de Mollet del Vallès, pretén despullar l’home fugint de mites i idees que també l’han empresonat, i alhora qüestionar la visió binària del gènere plantejant un concepte molt divers de les identitats, tot plegat des d’un posicionament igualitari. La podeu veure fins al 5 d’abril de 2020 al Museu d’Art de Cerdanyola i, després, al Museu Abelló. Posteriorment iniciarà la seva itinerància per diversos museus de la Xarxa de Museus Locals.

Sota el comissariat de Fina Duran i Txema Romero, la mostra planteja un recorregut pel nu masculí en les col·leccions de diversos museus de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona, on trobarem peces de diverses èpoques, tècniques i formats, agrupades en vuit àmbits: des d’escultures romanes a instal·lacions de videoart contemporani, passant per retaules barrocs, porcellanes vuitcentistes, escultures, dibuixos i pintures modernistes i noucentistes, obra gràfica, fotografies, exlibris, portades de discos, còmics o, fins i tot, perfums. Així mateix, aquest ventall recull obres d’alguns dels artistes catalans més destacats de finals del XIX i principis del XX.

Dos homes fent equilibris, de Joan Vilatobà i Fígols. Comodat Família Vilatobà. Museu d’Art de Sabadell. Ajuntament de Sabadell

El punt de partida és l’autocrítica d’uns museus en què els nus masculins romanen amagats a les calaixeres de les reserves, i en els quals les dones queden relegades a ser protagonistes passives de les fantasies masculines heteronormatives. Amb l’art contemporani com a mediador, també es pretén qüestionar què vol dir ser homes avui en dia, al segle XXI, des d’una mirada diversa, igualitària i interseccional però defugint el binarisme, perquè hi ha tantes identitats com persones.

D’herois i màrtirs
Podem trobar bona part de les arrels d’aquesta i d’altres visions de la masculinitat en la cultura clàssica, en el mite i els arquetips que defineix. Per altra banda, la iconografia religiosa ha representat el nu masculí amb abundància i generositat, tot i que sovint ho ha fet sota el sedàs del pudor i la censura que el context requeria. En alguns casos el nu és símbol d’innocència, en d’altres de pecat, dolor, heroïcitat o glòria. El fet és que part d’aquesta iconografia ha acabat esdevenint un referent homoeròtic. Aquest cànon de bellesa masculina que prové de l’antiguitat s’ha mantingut gairebé immutable durant segles i ha amagat altres cossos més reals que van aflorant en l’art. En definitiva, a partir del segle XIX es comença a apuntar el canvi que es consolida en les avantguardes, les quals trenquen amb el cànon clàssic i representen la diversitat de cossos, però també d’identitats i opcions. Finalment, l’home esdevé objecte de desig i al llarg del segle XX el cinema, el còmic, la música, o fins i tot la indústria del perfum i la moda, han anat construint i desconstruint una imatge de la masculinitat més calidoscòpica i variada.

En un moment històric com l’actual, a partir de la nova onada del moviment feminista, el paper de la dona, la seva visibilitat i les seves reivindicacions es posen sobre la taula amb contundència. Però ara la lluita s’ha dut més enllà, nous corrents proposen la desconstrucció de les categories de sexe i gènere. Així, la lluita feminista s’uneix a la dels col·lectius LGTBIQ+. I, trencant aquestes categories, també es lluita per alliberar l’home.

Les xifres despulladesA més del Museu d’Art de Cerdanyola i del Museu Abelló de Mollet del Vallès, l’exposició itinerant L’home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat està formada per peces cedides pel Museu de Badalona, el Museu de L’Hospitalet, el Museu d’Art de Sabadell, el Museu de Terrassa, la Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Thermalia. Museu de Caldes de Montbui, Vinseum. Museu de les Cultures del Vi de Catalunya i la Diputació de Barcelona.El nu masculí als museus que participen de la tria que s’ha fet amb motiu d’aquesta exposició representa un 25,86 % en comparació al femení, que és el 74,14 %.D’altra banda, la presència de dones artistes és inversament proporcional i tan sols hi ha un 1,86 % d’obres de dones artistes exposades, enfront d’un 98,14 % d’homes

L’home nu. Tot despullant els arquetips de la masculinitat
Museu d’Art de Cerdanyola
Del 21 de novembre de 2019 al 5 d’abril del 2020
C/ Sant Martí, 88 · 08290 Cerdanyola del Vallès

Més informació als webs:
www.cerdanyola.cat/mac
www.diba.cat/web/cultura/exposicions
museuslocals.diba.cat
I a les xarxes socials amb l’etiqueta #LHomeNu

 

Segueix-nos a les xarxes socials: