Setmanari digital i cultural

Dimecres, 31 maig 2023

LLIBRES

Núria Cadenes guanya el Premi Lletra d’Or 2021 amb la novel·la ‘Guillem’

El jurat destaca que l'obra encara "una situació d'injustícia històrica" amb "una sensibilitat i un estil genuïns"

|

L’escriptora Núria Cadenes ha guanyat el Premi Lletra d’Or 2021 amb el llibre ‘Guillem’ (Àmsterdam). El Premi Lletra d’Or reconeix des del 1956 la millor obra en català publicada l’any anterior. La novel·la relata la història de Guillem Agulló, antifeixista, va ser assassinat a Montanejos l’11 d’abril del 1993 per un grup de neonazis. El jurat del guardó ha destacat la importància d’aquesta novel·la per “encarar una situació d’injustícia històrica, malauradament vigent, posant al servei del relat una gran tasca de recerca i documentació i una sensibilitat i un estil literari completament genuïns”. La novel·la ha arribat a la cinquena edició i supera, segons ha explicat Àmsterdam, els 10.000 exemplars venuts.

Guillem Agulló i Salvador, antifeixista, va ser assassinat a Montanejos (a l’interior de Castelló) l’11 d’abril del 1993 per un grup de neonazis. Pedro Cuevas, l’autor confés de la ganivetada que va acabar amb la seva vida, va ser condemnat a 14 anys de presó, dels quals només en va complir 4. L’escriptora narra al llibre ‘Guillem’ (Amsterdam) l’assassinat de Guillem Agulló, el judici posterior i com això va afectar la societat. Un dels punts més importants se centra en la reacció de part de la societat i dels pares de Guillem Agulló després de la seva mort. El llibre inclou fragments del sumari del cas, notícies dels diaris de l’època i records de la família i amics.

Cadenes, molt emocionada després de rebre el premi, ha destacat la “grandària i potència” de la literatura catalana. “Si ens mirem per sobre i de forma col·lectiva, això que fem és una bestialitat”, ha assegurat. En aquest sentit, l’escriptora ha reivindicat la “fondària i la potència” de la literatura catalana i ha remarcat la felicitat que li genera formar-ne part.

L’escriptora ha admès que està “rendida, esmaperduda i garratibada”. Cadenes ha recordat que és un premi al llibre i ha fet referència a tots els que han guanyat el guardó abans que ella. “Formem part d’aquesta brutalitat, animalada i consistència que és aquesta meravellosa singularitat que és la literatura catalana”.

El Premi Lletra d’Or reconeix des del 1956 la millor obra en català publicada l’any anterior. Els darrers anys han estat guardonats autors com Josep Pedrals, Perejaume, Mireia Calafell, Jordi Llavina i Enric Casasses.

Jurat

El jurat del guardó està format per Sebastià Alzamora, Míriam Cano, Llucia Ramis, Andreu Gomila, Jordi Nopca, Bel Olid, Cristina Clemente i Pau Miró. El premi consisteix en un botó de solapa d’or que representa la lletra grega ‘fi’, que és la imatge del premi.

Trajectòria

Cadenes va néixer a Barcelona i viu a l’Horta Sud, prop de València. Treballa de llibretera i col·labora en diversos mitjans com ‘Vilaweb’ i ‘El Temps’. Ha publicat, entre d’altres, els llibres ‘Cartes de la presó’ (1990), ‘L’Ovidi’ (2002), ‘El banquer’ (2013) o ‘Secundaris’ (2018). Amb ‘AZ’ (2009) va guanyar el premi Ciutat d’Elx i el de la Crítica dels Escriptors Valencians, i, amb ‘Tota la veritat’ (2016), el Crims de Tinta.

Publicitat