Dimarts, 19 gener 2021

Albert Cortada: «Un bon tècnic de so ha de tenir bona oïda»

|

Albert Cortada, mes conegut com a Kurti, és tècnic de so des de finals dels anys 90. Treballa per a molts grups de l’escena musical catalana i actualment combina aquesta tasca amb la docència. Volíem saber com es la vida d’un tècnic de so, com es viu un concert des de la taula de mescles i què en pensa del moment actual de l’estat de la cultura per culpa de la pandèmia de la Covid-19.

Et veiem darrere els concerts, però en què consisteix en concret la teva feina?
La feina d’un tècnic de so consisteix a connectar allò que està passant a l’escenari amb el públic. Hi ha uns músics que estan tocant i cantant, i el so que generen ha d’arribar amb les millors condicions possibles a les orelles de l’espectador. En aquest sentit, cal fer un bon disseny i ajustament de l’equip de so, adequant-lo a l’espai (això ho acostuma a fer l’empresa que el munta), i també una bona mescla, que l’executa el tècnic de so del grup. El disseny i ajustament de l’equip de so vindria a ser com si et fas un vestit a mida: es pensa, es dibuixa, es talla la roba, es cus i es retoca. La mescla vindria a ser com els ingredients necessaris per fer diferents tipus de galetes. Si els barreges adequadament, cada galeta -el que seria cada cançó-, sortirà bona i la podràs gaudir. En els concerts, per tal que puguem gaudir de les cançons, cal que estiguin ben mesclades, equilibrant tots els instruments i les veus a la seva mida justa.

Què ha de tenir per tu un bon tècnic de so?
Un bon tècnic de so ha de tenir bona oïda, bons coneixements tècnics i ha de conèixer la música que ha de mesclar. A més a més, hauria de tenir clar que està mesclant per a un públic que va a veure a l’artista, i que ho ha de fer seguint el seu estil de música. També és important tenir molta paciència i la capacitat d’empatitzar mínimament amb l’artista, ja que aquestes qualitats et poden facilitar la feina.

Creus que un bon tècnic de so pot arreglar els desastres dels cantants?
En directe no es fa tanta “màgia” com a l’estudi. Si no hi ha una bona base per part dels cantants, és complicat arreglar-ho. Malgrat que alguns cantants ho facin millor o pitjor que uns altres, cal que hi hagi uns mínims. No pots amagar la veu principal enmig de la mescla si el cantant no ho fa bé!

- Advertisement -

Ets dels que pateixes quan vas a algun concert i no ets tu el tècnic de so?
(riu) Intento no patir. Generalment aconsegueixo desconnectar bastant i gaudir del concert que vaig a veure. Però és innegable que l’orella actua d’ofici i està pendent de com sona. Quan pateixo una mica és quan passa alguna cosa i em poso a la pell de la persona que està a la taula de so. El que no faig és girar-me i mirar cap a la taula de so, un acte reflex que molta gent fa quan passa alguna cosa evident amb el so.

Com creus que afectarà aquesta crisi al sector musical?
Les sales de concerts, grups de música, tècnics, promotors, managements, empreses de so, etc. que hagin aguantat econòmicament, se’n sortiran un dia o un altre, sempre que l’activitat es vagi reactivant. I això crec que passarà a poc a poc. És possible que arrosseguem les conseqüències de la crisi durant molt de temps. I hem de ser conscients que, fins al cap d’uns mesos que hagin aparegut les vacunes i s’hagi pogut vacunar a tota la població, no recuperarem una certa normalitat. Mentrestant, cal lluitar i sobreviure. Conec a uns quants tècnics de so que s’han espavilat i han trobat feines vàries en altres sectors. En el meu cas, des de fa uns quants anys, també em dedico a la docència, i això m’ha salvat completament de quedar-me pràcticament sense feina.

- Advertisement -