17.03.2014 09:17h
L’Orquestra Simfònica del Vallès posa música a la representació, que s’ha fet aquest dissabte al Barcelona Teatre Musical
L[dropcap]L[/dropcap]a proclamació de Barcelona com a capital de la Sardana 2014 ha ofert aquest dissabte l’oportunitat de recuperar la representació d’una de les obres més conegudes però, paradoxalment, poques vegades dutes a escena. ‘La Santa Espina’, estrenada el 1907, comptava amb la dramatúrgia d’Àngel Guimerà i estava musicada per el mestre Enric Morera. En aquesta ocasió, ha estat l’Orquestra Simfònica del Vallès, sota la direcció de Rubén Gimeno, la que ha interpretat la partitura, junt amb la mezzosoprano Anna Alàs i Jové, el tenor David Alegret i el baríton Enric Martínez-Castignani. En els cors, la Polifònica de Vilafranca.
‘La Santa Espina’ es va estrenar l’any 1907 i la representació de dissabte s’emmarca en el programa de més de 100 activitats previstes per a aquest any a Barcelona com a capital de la Sardana. Es tracta d’un projecte hereu de la ‘Ciutat Pubilla’ liderat per les tres entitats sardanistes i de la dansa catalana més importants de Catalunya: la Federació Sardanista de Catalunya, que aplega les agrupacions sardanistes i cobles; la Unió de Colles Sardanistes de Catalunya, que aglutina les colles de competició; i l’Obra del Ballet Popular, bressol d’entitats vinculades a la sardana i la dansa catalana.
La intenció de la capital de la Sardana és convertir durant un any una població diferent del territori en un punt de trobada obligada, no només per al món de la sardana i la dansa catalana, sinó també per a la resta de la societat. Barcelona va agafar el relleu de manera oficial el passat dissabte 8 de març en un acte institucional al Fossar de les Moreres. I és que enguany aquesta capitalitat coincideix amb el Tricentenari dels fets del 1714. La predecessora de la capital catalana va ser Arenys de Munt -capital de la Sardana 2013-, i cedirà aquest reconeixement al 2015 a Calella.
La representació de ‘La Santa Espina’ al Barcelona Teatre Musical ha comptat, entre d’altres, amb la presència del conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Ferran Mascarell; el director general de la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Cultural, Lluís Puig; el tinent d’alcalde de Cultura, Coneixement, Creativitat i Innovació de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Ciurana; el màxim responsable del projecte Capital de la Sardana, Víctor Sallés; el president de la Coordinadora d’Entitats Sardanistes de Barcelona, Enric Sans; el president de la Federació Sardanista de Catalunya, Joaquim Rucabado; el president de la Unió de Colles Sardanistes de Catalunya, Santi Ferrer i el president de l’Obra del Ballet Popular, Bartomeu Duran.

